پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی

برش تربیتی همایش ملی «ما و غرب» باموضوع تربیت استعماری

همکاری پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان با موسسه فرهنگی آموزشی انقلاب اسلامی در برگزاری همایش ملی «ما و غرب» در آراء و اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای«حفظه الله»
با استعانت از پروردگار متعال و در راستای تبیین نقشه جامع مقابله با نفوذ تربیتی استعمار، برش تربیتی همایش ملی «ما و غرب در آرا و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» با هدف واکاوی ابعاد نظری و عملی تربیت استعماری و ارائه الگوی تربیتی مقاومتی به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و همکاری پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.  
در راستای ماموریت خطیر دانشگاه فرهنگیان  و نقش اساتید این دانشگاه در تحقق ماموریت تربیتی مواجهه ما و غرب، دعوت می نماییم با مشارکت در این رویداد علمی در قالب برگزاری نشست های علمی و تدوین و ارائه مقاله به غنای این همایش بین‌رشته‌ای (تربیتی، تاریخی، سیاسی، رسانه‌ای) بیافزایید.
ضمنا محورهای همایش به پیوست تقدیم حضور است .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی

جناب آقای دکتر حیدر همتی از اعضای هیئت علمی دانشگاه (09192262175) 

جناب آقای رفیعی کارشناس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی (02537213304/ @mrfsiz) معرفی می گردند.

 

  محور های همایش :
محورهای پیشنهادی برای همایش «ما و غرب با تأکید بر تربیت استعماری» (۴۰ عنوان پژوهشی)

«۱. تبیین نظری و تاریخی تربیت استعماری» 

۱. فلسفه تربیت استعماری در تمدن غرب 

۲. تحول تاریخی نظام‌های آموزشی در دوران استعمار 

۳. استعمار کهنه و نو: تداوم الگوهای تربیتی 

۴. تربیت استعماری در عصر فرانوین 

۵. تحلیل کتاب‌شناسی انتقادی متون تربیت استعماری 

۶. نظام‌های آموزشی مستعمرات: مطالعه تطبیقی 

۷. نقش نهادهای استعماری در تحول مدارس اسلامی 

 

«۲. نقد مکاتب تربیتی غرب و اسلامی»

۸. واکاوی رویکرد استعماری در پداگوژی غرب 

۹. نقد مکاتب تربیتی غرب با معیارهای اسلامی 

۱۰. نسبت‌سنجی تربیت لیبرال و تربیت اسلامی 

۱۱. تحلیل اخلاقی سلطه‌پذیری در نظام‌های آموزشی 

۱۲. تقابل فلسفه تربیتی اسلام و غرب 

۱۳. نقد انسان‌شناسی تربیتی غرب از دیدگاه اسلامی 
 

«۳. راهبردهای مقابله با نفوذ تربیتی»

۱۴. مهندسی فرهنگی نظام آموزشی در برابر نفوذ غرب 

۱۵. الگوهای تربیت مقاومتی در جهان اسلام 

۱۶. خانواده به‌مثابه پایگاه مقاومت تربیتی 

۱۷. نقش نهادهای دینی در تربیت ضداستعماری 

۱۸. نمونه‌های موفق تربیت مقاوم: مطالعه موردی 

۱۹. سواد انتقادی به‌عنوان ابزار مقابله 

۲۰. راهکارهای بومی‌سازی برنامه‌های درسی 

 

 

«۴. تمدن نوین اسلامی و تربیت انسان تراز»

۲۱. شاخص‌های انسان تراز تمدن‌ساز اسلامی 

۲۲. ظرفیت‌های تربیت اسلامی در جهان معاصر 

۲۳. الگوی تربیت تمدن‌محور در سند تحول بنیادین 

۲۴. چالش‌های تربیت اسلامی در عصر جهانی‌شدن 

۲۵. نقش تعلیم و تربیت در بازتولید تمدن اسلامی 

۲۶. تربیت چندبعدی: بدیل اسلامی در برابر الگوهای غربی 

 

 

«۵. فناوری، رسانه و نهادهای بین‌المللی» 

۲۷. رسانه‌های غربی و مهندسی ذهن در جهان اسلام 

۲۸. امتداد استعمار نو در پلتفرم‌های دیجیتال 

۲۹. جهانی‌شدن آموزش و تهدید هویت اسلامی 

۳۰. نهادهای بین‌المللی و استانداردسازی آموزشی 

۳۱. هوش مصنوعی به‌مثابه ابزار سلطه فرهنگی 

۳۲. راهبردهای مقاومت در فضای مجازی تربیتی 

۳۳. نقد سیاست‌های یونسکو در کشورهای اسلامی 

 

 

«۶. جریان‌شناسی و الگوهای انقلابی»

۳۴. جریان‌شناسی گفتمان‌های تربیتی معاصر 

۳۵. الگوی تربیتی امام خمینی(ره) در تقابل با غرب 

۳۶. نظریه مقاومت در گفتمان مقام معظم رهبری 

۳۷. نقش نهادهای انقلابی در تربیت ضداستعماری 

۳۸. روایت‌های مردمی از تربیت مقاومتی 

۳۹. الگوی مدرسه اسلامی در گام دوم انقلاب 

۴۰. تبیین نسبت انقلاب اسلامی و تربیت استکبارستیز